Az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR)

Mi az az EKR?

2020. december 16.-án, a Magyar Országgyűlés által elfogadott törvényjavaslat alapján 2021.január 01.-ével Magyarországon bevezetésre került az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR). Végrehajtó hatósága a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH), amely első lépésként adatszolgáltatási kötelezettséget írt elő a kötelezettek (villamosenergia- és földgáz-kereskedelmi engedélyesek és egyetemes szolgáltatók, valamint a közlekedési célú üzemanyagot értékesítő gazdálkodó szervezetek) számára. Az adatszolgáltatás alapja az általuk (vagy jogelődjük) 2019-ben forgalmazott energia és üzemanyag mennyisége. Az intézkedés célja, hogy a 2030 végéig teljesítendő 337,2 Petajoule (PJ) összes nemzeti energiahatékonysági célkitűzéshez 90 PJ végsőenergia-megtakarítással járuljon hozzá, vagyis a nem lakossági villamos és földgáz energia felhasználóknak nagyságrendekkel kevesebb energiát kell felhasználniuk a következő években. A számok mindenképpen nagyratörőek, viszonyításképpen Magyarország energia felhasználása 2020-ban 1095 PJ volt. Amennyiben az elvárások nem teljesülnek, az energia kereskedőket „büntetni” fogják, ezek az összegek pedig felárként jelenhetnek meg az energia árakban.

Vonatkozó jogszabályok:

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1500122.kor

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1500057.tv

A cél elérése érdekében a kötelezettek a 2019-ben értékesített energia mennyiség arányában energia megtakarítást kell elérniük a végső felhasználóik körében.

Kötelezettség teljesítésének éveFigyelembe vett bázisElőírt megtakarítás mértékeTeljes energia-megtakarítási kötelezettség (Terajoule)
202120190,05%296
202220200,10%592
202320210,30%1776
2024-272022-250,50%2960
202820260,35%2072
202920270,15%888
203020280,05%296

Előbb-utóbb minden villamos és földgáz energia fogyasztó, illetve üzemanyagot használó egyéni/közületi/üzleti felhasználót érint vagy érinteni fog az új rendszer. Ennek első jelei már sok üzleti felhasználót elértek, számtalan fogyasztó kapott az elmúlt hetekben energia árváltozással járó tájékoztatók, kereskedői visszajelzéseket. Segítünk Önöknek csökkenteni a többlet kiadásokat, keressenek minket bizalommal EKR témakörben is!

EKR- kötelezett (kereskedői) oldalról

A rendszer alapja a kötelezettek számára (energia kereskedők) előírt kötelező energia megtakarítás elérése végső felhasználóik körében. Azok a kötelezettek, akiknek a felhasználói, ügyfelei ezt teljesíteni tudják, azok nyugodtan hátra dőlhetnek képzeletbeli karosszékükben. Azok a kereskedők, akik ezt nem tudják teljesíteni, azok úgynevezett „ energiahatékonysági járulékra” megfizetésére kötelezettek, amely mértéke 50.000 Ft/ GJ, ennek elmulasztása 70.000 ft/Gj.

2020-as adatokkal számolva kb 340-350 millió GJ tartozik EKR kötelezettség alá. Ez energiahatékonysági járulékkal számolva 2021-ben 9 milliárd Ft, de 2024-27 közötti időszakban 90 milliárd Ft fizetési kötelezettséget jelent a szektor számára. Tekintettel a magyar energiapiaci szereplők alacsony bevételarányos jövedelmezőségére (iparági szinten átlagosan 0,9 %), minden kereskedő számára létfontosságú lesz anyagilag is bevonni a fogyasztóit, azaz valamilyen szinten áthárítani ezt a járulékot.

Jelen jogszabályi környezetben a kötelezettek két formában tudják elkerülni a járulék fizetését.

  • A TAO kedvezményekhez ( https://infend.hu/tao-kedvezmenyek-energiahatekonysagra/ ) hasonlóan a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által vezetett névjegyzékben szereplő energetikai auditor vagy energetikai auditáló szervezettől igazolást kapnak energiahatékonysági beruházásaik után és bejelentik ezt a MEKH felé. Nagyon fontos, hogy az auditáló szervezet teljes felelőséggel tartozik az általa kiadott igazolásért, így minden tekintetben 100 %-osan meg kell felelni az idevonatkozó törvényi előírásoknak.
  • Fehér Bizonyítvány (White Certificate) vásárlása: minden bizonnyal lesznek olyan gazdasági szereplők, akik olyan mértékű energiahatékonysági beruházással fognak rendelkezni, hogy saját „kvótájukon” túl más piaci szereplők számára is biztosíthatnak megtakarítási lehetőséget. Ezek a hitelesített energiamegtakarítások („Fehér Bizonyítványok” ) korlátozottan forgalomképes vagyoni értékű jognak számítanak. Működési elve nagyon hasonlít a CO2 kvóták adás-vételéhez, természetesen ennek formája még kevésbé kiforrott. A tényleges értéke nyilván a kereslet-kínálat törvényei szerint fog alakulni, azonban nagy valószínűséggel ugyanakkora jog többet fog érni 2024-ben, mint 2021-ben. Hiszen az elérendő megtakarítás és az utána fizetendő járulék is sokkal magasabb lesz.

Amennyiben kötelezettek adott évi megtakarításokat későbbi időszakra vállalják, úgy a „csúsztatott” beruházások büntető szorzót kapnak (0,5 illetve 0,25 beruházási évtől függően). Az „előrehozott” beruházásokat viszont díjazták a döntéshozók, effektíve 33 %-os előnnyel.

EKR- végső felhasználói (fogyasztói) oldalról

Mint látható, 2021-ben viszonylag alacsony (0,05%)-os megtakarítást írnak elő a jogszabályok, ami a jelenlegi helyzetben könnyen teljesíthetőnek tűnik minden piaci szereplő számára. Az előzőekben kifejtett közgazdasági racionalitás azonban azt vetíti előre, hogy mindenképpen – piaci folyamatoktól független- áremelkedéssel számolhatnak azok a felhasználók, akik nem rendelkeznek elegendő energiahatékonysági beruházással. A táblázat alapján az emelkedés elméleti maximuma a 2024-27 közötti időszakban elérheti a földgáz energia díjának 10-13 %-át, míg villamos energia esetében 5-8 %-ot.  Távhő szolgáltatásra a szabályozás nem vonatkozik, ezek ára nem változik. A fenti értékek természetesen kalkulációk, amelyek kereskedőtől függően változhatnak. (Zárójelben meg kell jegyezni, hogy igen, a rendszer 6-9 Ft/liter benzin/gázolaj áremelkedést is magában hordoz.)  Így az energiahatékonysági beruházások most kiemelt fontosságot kapnak, mert:

Az Energy Herald alapvetően versenypiaci és közintézményi fogyasztók számára készül, de mindenképpen meg kell említeni, hogy a változás a lakossági fogyasztókat is érinteni fogja. Jelenleg (2021. május) 3, jelentős lakossági portfolióval rendelkező kereskedő van, amelyek mindegyike veszteséges. A fizetendő járulékok kb 45 %-a erre a szegmensre jutna, amelyet különböző okok miatt (rezsicsökkentés, választások etc) valószínűleg nem fognak érvényesíteni. Itt többféle forgatókönyvet el tudunk képzelni. A legpesszimistábbak szerint akár azt a változatot is, hogy a lakossági szegmens járulékait az üzleti/intézményi szféra fogja megfizetni.

Kiemelten fontos, hogy a jelenlegi szabályozást pontosító végrehajtási rendeleteket a törvényhozó május végére ígérte. Ebben valószínűleg pontosan szabályozva lesznek a különböző energiahatékonysági beruházások elszámolhatósága, magának a beruházásoknak a pontos köre. Szakmai javaslatunk, hogy egyelőre a végső fogyasztók ne írjanak alá semmilyen, EKR bevezetésével kapcsolatos kereskedői kötelezettség vállalásokat a végrehajtási rendeletek megjelenéséig! A továbbiakban pedig célszerű az energiahatékonysági beruházásokat az elejétől kezdve auditáltatni – amivel elkerülhetik a plusz járulék áthárítását is. Az InFend Energy Kft. teljes körűen segít önöknek, hogy az energiahatékonysági beruházásaikat pontosan hogyan, milyen módon tudják elszámoltatni, feltárjuk a potenciális energia megtakarítási lehetőségeket! Szívesen a rendelkezésükre állunk!

Weboldalunk cookiekat (sütiket) használ. Az általunk használt sütitípusokkal és felhasználásuk céljával kapcsolatos részletes információkat illetően tekintse át a sütikkel kapcsolatos szabályzatunkat.